måndag 1 december 2008

1 advent

Den här tiden på året är så mysig. Det är nästan en lika härlig tid som sommaren.
Sommaren är skönare, framför allt för att det är varmt... man sitter ute, kan gå i klänning, badar, solar och får c-vitamin av solen. Julen har en något högre mysfaktor tycker jag och det tror jag beror på att det är en kort period.
Egentligen är det bara under december som vi pyntar våra hem, köper julklappar, firar lucia, köper gran, klär granen tillsammans, har lite extra ledigt, umgås med familjen, leker i snön (förhoppningsvis!), dricker glögg mm mm.

Igår kände jag detta tydligt. Kanske tydligast någonsin i mitt liv. Första julen i vårt underbara hus.
Efter frukost åkte vi ut till båten, och när vi kom hem klädde vi eken och staketet upp till huset med ljusslingor. När vi kom in var vi kalla. John ställde sig och gjorde middag medans jag hängde upp julstjärnorna, fixade adventsljusstaken och ställde upp lite tomtar. När vi ätit tog vi en promenad och sedan gjorde vi glögg och tände första ljuset...

Inga kommentarer: